Hvem har ansvaret for en bedre fremtid?!

FREMTIDSFORKEREN.DK drives af sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal

Du kan tage kontakt via kontaktformularen, eller på telefon +45 3065 1110

(9. oktober 2013)

Forhåbningsfulde fødevaresælgere fra hele verden mødes i disse dage til ANUGA 2013. Verdens største fødevaremesse i Köln,  hvor et væld  af imponerende og smukt designede stande byder på fødevarer, autenticitet, hjemlighed, nationalidentitet og forhåbentlig en masse god forretning.

Der er smagsprøver og innovative produkter. Lækre sager. Men også masser af junk. Der er overraskende meget økologi. Løfter om 100% naturlighed, respekt for naturen, pureness, så godt som hjemmelavet og frihed fra gluten og laktose,  fordi, ”we care”. Der er utallige skinker der hænger smukt på rækker i flotte formationer. Masser af oliveolie og grækere der gerne vil sælge.

Hvad der mere specifikt faldt mig i øjnene af nyheder, reflektioner trends og tendenser følger her:

IMG_2571Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.12.29IMG_2549Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.45.59

CHOKOLADE

Skærmbillede 2013-10-09 kl. 21.10.34IMG_2323Chocolate and LovaIMG_2480

Chokolade er hot – klassiske små plader af chokolade med 100 gram. Chokolade smukt indpakket og uimodståelig fristende. Her er tale om chokolade i meget høj kvalitet, med høje kakaoprocenter, ofte økologisk og så ”pure” som muligt. Der var spitzenklasse chokolade fra danske Chocolate and love. Der var chokolade i fusion med spændende te fra amerikanske, The Tea Room Chocolate.  Der var chokolade sødet med Agave sirup fra schweiziske Chocolat Stella. Chokolade sødet med honning fra amerikanske Heavenly organics. Sunde chokoladebarer med hørfrø fra Danske NewTreesDer var chokolade med fuldkorn, peber, quinoa, frø og popkorn og ikke mindst var der laktosefri chokolade.

KORN og det der ligner

IMG_2236IMG_2232IMG_2395Skærmbillede 2013-10-09 kl. 16.55.51

Hypen omkring fuldkorn, var også tydelig. Der var mange innovative produkter, hvor korn var hovedingrediensen eller nyheden . Lækre økologiske müslier fra østriske Verival og hollandske De halm viser klart, at noget spændende  er på færre i feltet korn og morgenmad. Der var adskillige grødblandinger, dog langtfra så spændende og sunde som dem vi kender herhjemme fra. Måske der  her er potentiale for noget i fremtiden? Nyt i den sammenhæng var også grødblandinger i portionsstørrelser. Det skal være nemt.

Der var sunde  og særdeles velsmagende frugt-smoothies  tilsat havre for at få fiberindholdet op, og kalorietallet ned fra danske SeiMei. De smagte godt og var ikke nær så søde som traditionel smoothie. Der var spændende Quinoa-kager fra Punku quinoa foods i Bolivia. Raw food crackers med kerner og krydderurter fra Biostyle. Der var masser af produkter med Chia-frø fx fra Artisan Grain og chia-dessert fra australske ChiaPodDerudover smagte jeg  for første gang havremælk hos Alpro, som overraskende smagte af mere. Godt og friskt.

SUNDERE CHIPS

IMG_2488IMG_2490Skærmbillede 2013-10-09 kl. 16.58.01Skærmbillede 2013-10-09 kl. 16.57.41

Snacks er populært i tiden. Og jagten på fedtfattige og sundere snacks ses tydelig i messens  mange bud på sundere chips. En af årets innovationer på TASTE 13 var tørrede tomat-chips fra polske Crispy NaturalDe smagte godt, men var dog lidt grove i det. Samme firma bød også på varianter af chips lavet af ost. De smagte ok og anderlede. Meget spændende med chips baseret på ost. Glæder mig til at se, hvordan denne tendens kan udvikle sig industrielt.  Der var velsmagende All Natural majschips fattige på kalorier fra amerikansk Kettle samt et stort sortiment af lækre popcorn fra britiske Metcalf´s. Specielt havde Metcalf´s en popcorn variant med chokolade, som var  virkelig god. På den Hollandske stand var der dog også klassiske gammeldags flæskesvær i moderne indpakning og med fed smag, som modsat alt det sunde virkelig smagte af noget. Mon vi står foran en revival?

GRØNTSAGS SPREADS

Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.27.35IMG_2276Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.27.17Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.33.18

Convenince er nøgleordet for mange produkter på Anuga det gælder også grøntsags-spreads (pestoer) Der var fx de helt friske 100% naturlige i plastik-emballage fra Guacalious med kort holdbarhed og dem på glas med længere holdbarhed. Den cremede konsistens er et oplagt alternativ til saucer og andet mere kalorierigt dyppelse.

KØD / URUGUAY / BÆREDYGTIGHED

IMG_2577Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.00.44Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.00.30Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.02.35

En stand der også gjorde indtryk var Uruguays i hal nummer 6 som handler om kød. Hal 6 er utvivlsomt Anuga-messens mest potente hal. Det er i hal 6 at de flotteste og dyreste stande findes. Der er høj powermusik, velklædte mænd i jakkesæt og  folk der drikker champagne.

Uruguays stand i halv 6  er hvid og grøn (ren og frisk) og inviterer indenfor i en rund mulit-medie sal, hvor man så pludselig står midt i et super moderne slide-show som tager én med ud på de vidtstrakte grønne græs-sletter blandt sort kvæg og med  en cowboy i sigte. Og alt mens du står der og nyder de smukke landskaber byder showet på følgende overskrifter: – The route is nature  – Let nature get back to you.–  Free range – Respect for Animal welfare –  Respect for further generations. -. Uruguayan meat, safe healthy, delicious. No hormones, antibiotics andanimal protein forbidden by law.

KOKOS

Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.23.59Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.23.41IMG_2257Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.23.03

Kokos er stadig hipt og der var rigtig  mange bud på kokosvand. Hvad der dog var mere interessant i den sammenhæng var det tyske firma TROPICAI, som havde en hel stand med forskellige kokosprodukter. Kokosmel i pulvariseret form til at bage af, kokos-chips, kokos-olie, kokos-sukker, kokos-sirup og ikke mindst kokos-balsamico.

ACAI

IMG_2427Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.19.31Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.20.28Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.21.45

Der var mange produkter på basis af Acai-bær. Juicer, smoothies, pulver,  beautydrink og så fremdeles. Et firma der i den henseende sprang i øjnene med en meget flot stand og et veldesignet udvalg var Acai Mania som tilbød 100% Acaibær som pulver, is-pinde, og acai i frosne poser lige til at tage op af fryseren og lave smoothies af eller som Acai-purré to go med crunch på toppen .

ROSER (Blomster)

IMG_2216Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.06.00Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.03.47Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.10.22

En anden tendens er blomster som smagsgiver.  Der var rose- syltetøj fra Bulgarske Cima. Dejlig olivenolie med rosensmag fra græske Iliada og Austria Juice kunne tilbyde juicer med Lotus og Hibiscus smag.

SUNDT SLIK

Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.50.29Skærmbillede 2013-10-09 kl. 19.20.07Skærmbillede 2013-10-09 kl. 19.19.04Skærmbillede 2013-10-09 kl. 19.19.15

Tyske Beauty Sweeties bød på skønhedsslik med 81% ren frugt tilsat aloe vera, biotin,  Q10 og kollagen  enten som bolsjer eller vingummi. Okay smag. Mens amerikanske Dremz bød på sund yogurt slik. Små lyserøde pulverknapper som i konsistens ligger mellem marengs og skumslik. De har et lavt indhold af kalorier og en meget fin yoghurt smag. Sidstnævnte et fint alternativ til traditionelt børneslik.

+ DET LØSE

IMG_2531Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.41.18Skærmbillede 2013-10-09 kl. 17.42.26Skærmbillede 2013-10-09 kl. 19.17.02

Af andre interessante observationer kan nævnes Pizza på pind, som var det en magnum is. Denne sag fra Hasta la Pizza, var også blandt vinderne på årets TASTE 13 Nøjagtig som Cheese strings spaghetti, fra Kerry Foods var blandt vinderne. Begge sjove innovationer, hvor man med nye former viser god innovation. Desværre var ingen af produkterne værd at sætte tænderne i. Begge produkter smagte virkelig dårligt. En skam, at TASTE 13 ikke i højere grad vægter god smag og kvalitet i deres bedømmelse.

Slutligt vil jeg også lige nævne, at der også er stort fokus på produkter målrettet børn. Der var masser af oste, og en tendens der bød på ost dyppet/ lagret /skruppet i alt  fra rødvin til kaffebønner, karamel og hindbær og de smagte godt. Der var et utal af produkter med Aloe Vera.  Te er populært som smagsgiver eller som soft eller helsedrik. Og der var masser softdrinks, fantasifulde, veldesignede drikke-koncepter, hvad end der var tale om vitaminvand, energi-drink, smoothies, cafe-latte eller bare vand på flaske.

FOOD FUTURE
Vil I vide mere om Anuga 2013 eller food trends generelt,  Kontakt Food Future eller book et foredrag med fokus på fremtidens innovationer, food trends eller fremtidens fødevarer.