Hvem har ansvaret for en bedre fremtid?!

FREMTIDSFORKEREN.DK drives af sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal

Du kan tage kontakt via kontaktformularen, eller på telefon +45 3065 1110

Nye formater, masser af snacks, salami-cigarillos, chips lavet af kylling, vitamin-beriget chokoladepastiller, krydderurte-sodavand, vegansk kokosmælk i minikartoner, super sødt og velsmagende kakao-frugt-juice fra Ækvador og en food truck som det hele kan sælges fra. Læs om højdepunkterne fra årets ANUGA 2017

Har netop tilbagelagt et sted imellem 34 og 52 kilometer, (sådan føles det i hvert fald) skudt 633 billeder og talt med i omegnen 49 forskellige internationale fødevaresælgere, på det der vel er verdens største fødevaremesse ANUGA i Køln, som netop er lukket for i år.

Trods de slidte fodsåler, fyldte haller og gode samtaler bød messen  ikke på mange spændende nye nyheder og WAUW-oplevelser. ANUGA er først og fremmest en messe for de veletablerede storindustrielle brands, de varer der sælges i stort antal, – der hvor pengene flyder. Flot ser det ud, men der er langt imellem de nye  saftige shoots, underforstået tidens ellers spirende grønne og fortrøstningsfulde fødevarevildskab, omsat til god smag, lækker kvalitet, spændende design og banebrydende innovation.

Men verden bliver stadig mere tjekket og det gælder bestemt også den moderne fødevareverden og ANUGA. Det er flot og det virker. Og som forbruger i et af verdens rigeste lande kan man ikke andet glæder sig over et overdådigt udvalg, og det ofte convenient. Alt imens man i sit stille sind kan drømme om og håbe på, at samme enorme udvalg ville være at finde på hylderne i detailhandlen hjemme på torvet. Eller måske bare en lille smule mere af det enorme udvalg verden har at tilbyde.

Her følger en håndfuld højdepunkter fra messen, nogle af de største nyheder og det som er værd at skrive sig bag øret, hvis man gerne vil forstå i hvilken retning fremtidens innovation skal pege.

KAKAO-FRUGT-JUICE FRA ÆKVADOR

Messens nok største nyhed var for mig at se, en hvid juice som havde en utrolig frisk og mættet sød smag, nemlig friskpresset hundrede procent naturligt kakao-juice. Juicen kommer fra det hvide frugt-kød som sidder rundt om kakaobønnerne, og er rig på en masse gode sager; magnesium, b-vitaminer og antioxidanter. Kakao-juicen kan drikkes kold og den er meget velegnet til at give naturlig sødme til andre typer af drikke. I følge den rare ækvadorianer (Mand fra Ækvador) er det ganske nyt, at man er begyndt at presse denne type juice. Og man kender ikke rigtig mulighederne endnu, men forventer at potentialet er stort. Og jeg tænker, at med al den chokolade verden spiser, skulle der da være mulighed for at presse da nogle liter juice i verden. Endnu et eksempel på, at der i de seneste år har været stort fokus på at bruge hele råvaren og ikke kun det halve.

Det var absolut første gang jeg har mødt dette produkt. Men synes alligevel at det lyder utroligt, hvis det er noget nyt.

NYE FORMATER – SNACK-FORMATER – TO GO FORMATER – MINI-FORMATER

Moderne forbrugere har travlt og er konstant på vej, og står oftere op når de spiser. Ergo er der behov for fødevarer som er lette at snacke, spise med fingrene eller mens man sidder i bilen, og det også relativt hurtigt. Så hvad end vi taler ost, kød, chokolade, kager, yoghurt, is og færdigretter var der mange bud på såvel klassikere som mere moderne produkter i snack-formater. Her kan fx nævnes: Ostekugler, mini-pølsehorn på pind eller hvad med asiatisk nudler rullet op som en anden mini candyfloss. Dertil kan så lægges diverse drikkevare, som langsomt kryber ned i størrelse og format fra de 500 ml til fx 200 ml.

Apropos nye formater, vil jeg også kort nævne de smukke runde iskugler som skal gøre det ud for isklumper, og klart vil tage sig flot ud i en cocktail. Sådan nogle har jeg ikke set før. Og nu vi taler om drinks, var der også cocktailposen, som kan bruges til at servere slushice-cocktails på stadions, festivals og til koncerter, hvor der ikke må være glas.

KØD SNACKS

Det er længe siden der for alvor er sket interessante nyheder på kødsiden. Men netop her var der i år rigtig mange bud på indbydende og velsmagende kødsnacks, hvad end de var formet som chips eller salami-cigarillos. Tulip diskede også op med en kød proteinbar, som mest af alt minder om en figenstang i udtryk. Om folk så er klar til at skifte chokolade-proteinbaren ud med kød efter træningen, må tiden jo vise.

VEGAN

Der tales meget om det veganske. Og der var også mange gode bud særligt på vegetabilske mælkedrikke. Noget af det smager himmelsk og helt fantastisk og kan sagtens matche et godt glas komælk. Alt mens andre bud stadig smager ganske forfærdeligt, og man må spørge sig selv, om firmaet end ikke har gjort sig den ulejlighed og smage på sagerne, inden de vil overbevise resten af verden. Hvad der særligt er værd at bemærke her er, at der var flere gode bud på veganske mælkeprodukter i to-go formater, hvor særligt Kokosmælken fra OneNature smagte virkelig godt.

Men netop i forhold til det veganske undre det mig stadig, at man konsekvent vælger at kalde det mælk, Mozeralla og Gouda eller kødalternativ. Hvorfor er det, at man ikke bare opfinder en ny kategori og giver det sine egne navne? Det ville da været meget mere cool og nyskabende? Men selvfølgelig sværere for forbrugerne at finde rundt i, og der har vi nok forklaringen. Forbrugere er konservative.

Jeg forstår dog fint, den ostemand, som kigger skeptisk på den veganske viskelæder-lignende produkt, som de kalder mozzarella, og i sit stille sind tænker, hvad har det der overhovedet med mozzarella at gøre?

Hvad der dog bør nævnes i forhold til de veganske produkter er, at det er en meget innovativ kategori, og man ser meget tydeligt på ANUGA såvel som generelt, at de virksomheder som står bag de nye veganske alternativer er meget innovative, ambitiøse og kreative. De gør sig virkelig umage for at imødekomme forbrugernes ønsker, alt mens de leger med smage, super fruits, fede formater og designs.

HANDCRAFTED

Noget af det mest opløftede på messen var at høre trends-præsentationen fra INNOVA MARKET INSIGHTS, Ikke, at de sagde en masse nyt jeg ikke vidste i forvejen. Men det er altid rart at få bekræftet, at man har fat i den lange ende og måske også er foran. Det var en god præsentation og ikke mindst var den god, fordi de havde en masse spritny international forbrugerstatistik med.

Bl.a. kunne de fortælle, at hvor godt 60 procent af al verdens øl i 2012 var produceret af de 10 største brands, var det tal i 2016 kun 30 procent. Altså er det en klar og omsiggribende tendens, at forbrugeren efterspørger mere unikke og autentiske produkter. Alt mens de også gerne vil støtte op om mindre og lokale virksomheder.

Og her var der også flere gode eksempler på årets ANUGA. Lad mig nævne en del mindre mejerier med flotte og håndvendte oste som smagte virkelig godt og havde sit helt eget udtryk. Mindre sodavands-bryggerier med ”sunde*” sodavand med spændende og anderledes smage ofte baseret på frugtsaft eller krydderurter og måske med tilsat vitaminer. Eller mindre chokoladefabrikanter, der med fair trade chokolade, næsten ingen sukker, i cool emballager og lækre varianter også talte til den kræsne forbruger.

FOOD TRUCKS

Helt kort kan også nævnes: At man på Årets ANUGA også kunne købe en flot,  virkelig flot foodtruck, hvilket i den grad vinder om et fødevaremarked i forandring, hvor stadig mindre af vores mad købes i supermarkederne og hvor street food i den grad er det nye sort.

ØVRIGE RELEVANTE OVERSKRIFTER:

Proteiner og flere proteiner, voksende fokus på vegetabilske proteiner.

Slik beriget med naturlige vitaminer.

ØKOLOGI, også udenfor økologihallen sneg certificeringen sig ind.

Masser af snacks, sunde snacks. Ostesnacks er et hit.

Frilandsgrise og frilandskøer. Der var i hvertfald mange flere billeder af dyr på græs end i stalde.

VIL I vide mere om, hvad jeg så på ANUGA 2017 er I meget velkommen til at kontakte mig. Jeg kommer gerne og holder et oplæg. Og hvis I i fremtiden gerne vil have mig til at besøge en messen med jeres øjne, kan det fint arrangeres. Næste messe bliver for mit vedkomne BIOFACH 2018