Hvem har ansvaret for en bedre fremtid?!

FREMTIDSFORKEREN.DK drives af sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal

Du kan tage kontakt via kontaktformularen, eller på telefon +45 3065 1110

Verdens største øko-messe er netop er afholdt i Nürnberg, med rekord mange deltagere – og rekord mange danske virksomheder, som gerne ville gøre sit for at producere bedre fødevarer og få succes på verdensmarkedet.

Traditionen tro bød messehallerne på et bredt udvalg af økologiske fødevarenyheder. Og selvom der ikke var tale om de store radikale innovationer, var der mange eksempler på produkter som er blevet fornyet, forbedret og opgraderet eller produkter der er taget skridtet videre.

DANSK ØKOLOGI RYKKER

Værd at bemærke var især de mange danske produkter på messen. Danmark gør det stadig bedre og bedre når det handler om økologiske fødevarer, og der tegner sig efterhånden et billede af en lukrativ økologisk niche som kan og vil stadig mere. Fx: NATURFRISK med deres sunde safter og sodavand i flotte emballager. GRØD med eksklusive grød og müsli-blandinger. Det lidt ukendte firma ORGANIC HUMAN med flotte og lækre superfood juices og sundheds shots. Eller hvad med øko-slik i smuk, farvestrålende og børnevenlige emballage fra HEY YUM. Danmark kan efterhånden noget, når det kommer til sunde økologiske fødevarer. Der var mange lækre og velsmagende danske produkter i veldesignede emballager og koncepter.

FIT FOOD

Helt overordnet kan det konkluderes, at jagten på en sundere kost og et mere fit jeg stadig er den absolut afgørende driver for rigtige mange nye produkter som blev præsenteret på messen.  Økologi og sundhed, synes at være to sider af samme sag.

Messen rundt var der et enormt udvalg af super-food og koncentreret sundhed i alt fra pulveriseret form til protein-  og rawbare, grødblandinger, smoothies, valleprotein, energidrik, infused water, helsebringende teer, sundheds-shoots og dissiderede kosttilskud. Det er værd at bemærk, at sundhed i år 2017 ikke er det samme som få kalorier. Sundhed er et spørgsmål om vitaminer, antioxidanter, mineraler, sunde proteiner og fibre. Fx var der på messen masser af kokosprodukter, og som bekendt er kokos særdeles rig på kalorier, også selvom det er sundt. Nyt i år var det indiske super fruit produkt; Moringa som ofte stod i front sammen med fx Macha, Spirulina og Cinorella.

MORINGA

Moringa Oleifera er et lille træ, som vokser i det nordlige Indien. Næsten alle dele af træet kan spises eller anvendes som ingredienser i naturlægemidler. Moringa er fyldt med sunde antioxidanter og bioaktive plantestoffer.

RAW / PROTEIN-BARER

Som nævnt var der virkelig mange barer, særligt protein og raw-bars, på årets BIOFACH. Måske for mange, hvis man ser nærmere på, hvor godt de reelt smager. Et højt indhold af proteiner gør ofte smagsoplevelsen tør og klæg. Nøjagtig som mange af dem er for søde og smager mærkeligt. Selvfølgelig var  der enkelte af dem der smagte godt, men der er langt imellem dem der smager af mere. Altså af de 25 jeg smagte, ud af de nok 200-300 varianter der fandtes på messen Det enorme udvalg kan derfor godt undre? Mit bud er dog, at succesen i højere grad skyldes, at barerne er et convenient, sundt og let alternativ, mere end det er en reel smagsoplevelse. En bar er let at håndtere i farten. Go, grib and no drip. Nøjagtigt som produktet i langt de fleste tilfælde lover sundhed i et ofte lækkert og veldesignet livstilskoncept, som taler til den moderne forbruger, som gerne vil have enkle og sunde løsninger som er cool. Det er værd at bemærke, at bar-formatet synes at holde, og så gælder det jo blot om at få styr smagen og konsistensen. Og mange andre produkter kan jo fint laves i samme format.

MOOD FOOD

Som direkte svar på forbrugernes konstante ønske om et bedre og mere afbalanceret selv og en smukkere og yngre krop, var en af årets mest i øjenfaldende nyheder, de relativt mange bud på fødevarer som direkte adresserer et reelt behov eller en situation hos forbrugeren, og på den måde nudger og forfører forbrugeren til at opfatte den konkrete fødevare som en løsning. Det var særligt i det store udvalg af te, at disse målrettede produkter var at finde. Af eksempler kan fx nævnes: anti-ageing te, te for gravide, amme-te eller te med invitation til relaxing, joyfull, detoxing, metabolisme. Eller hvad med fx en Body Clean eller en Active Sports Müsli?

Interessant her er, at producenten ikke bare sælger et givent produkt, men i højere grad en løsning eller i hvert fald en illusion om en løsning. Forbrugeren behøves altså ikke længere selv tænke sig til, eller huske på, hvilke typer af te der kan hvad, eller hvilken type morgenmad der egner sig bedst hvornår? Produktet er udviklet til (må man vel gå ud fra) en given situation, følelse eller behov.

Dette med direkte adresseret fødevarer er klart en tendens jeg vil forvente meget mere af i tiden som kommer. Moderne forbrugere har masser af behov, og alt for mange valg at træffe, så fint at blive vejledt til den rigtige løsning. Specielt, hvis der er reel substans bag den givne anbefaling.

ALTERNATIV TIL ALKOHOL

 Og mens jagten på sundhed får stadig flere forbrugere til at vælge alkoholen fra eller skære ned for forbruget. Bliver det stadig mere populært at erstatte vin med særlig udviklede safter og juices med lille sukkerindhold, som går godt til maden. Vi kender det allerede fra flere gourmet restauranter.

VEGAN

Som sidste år var der meget stort fokus på Vegan og er stort udvalg af fødevarer med Vegan-anprisning og det var på alt; fra chokolade, til frugtjuice, vingummi, sodavand, øl, barer, etc.

Særligt var der mange bud på kødalternativer, ofte soyabaseret. Nøjagtigt som der var mange bud på vegetabilsk mælk baseret på fx nødder, mandler, ris, havre, soya og quinoa. Mange af mælkedrikkene smagte glimrende. Men når det kommer til vegetabilsk baseret yoghurt og ost, og det der skal gøre det ud for kød, var der  ikke meget der er værd at nævne, hvis man skal tænke smags- og synsoplevelsen med.

Men det er interessant, at Vegan fylder så meget som det gør. Alt tyder også på, at netop denne tendens vil fylde noget mere i tiden som kommer, grundet folks bestræbelser på en bedre sundhed, såvel som en grønnere og mere bæredygtig planet. Netop den del forstår jeg godt.

Men når det er sagt, kan det da godt undre, at de der ønsker at leve vegetarisk eller vegansk ikke bare undlader kød, mælk og ost og erstatter det med noget andet, fremfor at udvikle disse ”look a like” kategorier, som et langt stykke hen af vejen jo kun bliver efterligninger. Hvorfor opfindes der ikke noget helt nyt – en helt ny kategori? Og hvorfor kalder man det ikke noget andet end fx, mælk, yoghurt og pølser?

Mest interessant i den sammenhæng var faktisk en række svampe-producenter der solgte naturens egne grøntsager som det ”naturlige” alternativ til kød eller i en burger.

Dette var kort et lille nedslag i forhold til det jeg fandt mest bemærkelsesværdigt på BIOFACH2017.  Af øvrige interessante overskrifter kan også nævnes:

Mange forskellige lækre og sunde grødblandinger med super foods baseret på alverdens korntyper.

Quinoa. Det var virkeligt meget med Quinoa og Quinoa i både hvid, rød og sort. Quinoa-grød, brød, müsli, barer, mælk, osv.

Bønner er stort. En god kilde til vegetabilsk protein. Mange eksempler på forkogte bønner og convenience bønner i forskellige saucer.

Kokos, der var et enormt stort og bredt udvalg af produkter baseret på kokos. Fx en kokos-Nutella.

Te er moderne. Lækre teér i flotte emballager med helbredende virkning. Grøn te, hvid te, sort te, Ice-te, chia-te, sparkling te, etc.

Infused water med fx: grape, mynte eller agurk. En let, sund og forfriskende drik som meget fint alternativ til vand. Det fungerede rigtig fint og friskt med agurke-smagen.