Hvem har ansvaret for en bedre fremtid?!

FREMTIDSFORKEREN.DK drives af sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal

Du kan tage kontakt via kontaktformularen, eller på telefon +45 3065 1110

Netop nu fejres økologien og en flot global vækst på 11 procent i 2014. Alt mens forventningerne til opgørelsen for 2015 ikke er mindre.

FOOD FUTURE er taget med Økologisk Landsforening på verdens største økomesse for at lave et trend-overview af de seneste nyheder.

Men lidt reklame skal der til for messen, økologien og FOOD FUTURE. Her et par glimt fra messen.

HIPSTER ØKO
Engang var økologien helllig – og mest for de frelste. Sådan er det tydeligvis ikke længere. På årets BIOFACH var der masser af ungdom, innovation og cool ideer. Masser af hipsters som gerne vil ændre verden til et grønnere og “federe” sted samtidig med, at de gerne vil forbruge – men forbruge med omtanke. Der var super-food ENERGY-DRINKS i skarp og veldesignet maskulin-surfer stil. Økologisk rom, gin og vodka og farverige NATUR-COCKTAILs. I standen hos selveste DEMETER (Den tyske biodynamiske stand) blev der shaket øko-cocktails i naturens smukke farver fx. gulerods-cocktail serveret i brugte syltetøjsglas med bolchestribet sugerør af sukkerørsplast. Kom an party!

NO SUGAR – LESS SUGAR
Der er ingen tvivl, sukkeret er upopulært som aldrig før – særligt det raffinerede. Men heldigvis kan man sagtens få god smag med mindre eller ingen sukkker. Her var masser af sukker-reduceret produkter – eller produkter søde med alternative sukkertyper som fx kokos, stevia og algave.

TOPPINGS & KAGEMIX
Som vanligt var der masser af müsli, men bedre endnu var dette års fokus mere på toppings. Ristede, brændte og delikate toppings af nødder quinoa, hamp, cacao nibs og den slags. Topping er hot. Og toppingen kan også sagtens bruges på de mange kager. Økologer elsker nemlig kager. Men hvor kager tidligere var noget økologerne bagte fra bunden, er der nu rigtig mange bud på ØKO-KAGEMIX i de flottes og farverige emballager.

VEGAN LIFESTYLE
Rækken af vegan-produkter bliver kun længere, omend at segmentet når alt kommer til alt ikke er enormt. Men for tidens first movers, er det blevet en del af en sund og cool livstil at vælge kødet og den industrielle udnyttelse af dyr fra. Nuvel, man behøves ikke være veganer hverdag, men omtanke er på sin plads. Vegan-is, Vegan-kager, Vegan-chokolade, Vegan-creme, Vegan-soda, osv…

WITHOUT PLASTIC IT`S FANTASTIC
Hvorfor er det egentlig, at vi smider så meget emballage ud, når emballage kan genbruges, hvis vi tænker os om? Behøves vi overhovedet al den emballage? I år var der øget fokus på den rigtige emballage og genbrugs-emballage – REFILL! Microplast er NO GO. Glas vinder an,

Og ja, listen af nyheder og trends er meget længere.

Kontakt mig endelig, hvis I vil vide mere.

Nu kan vi så bare håbe på, at de danske indkøbere også har været på BIOFACH, så vi får flere og federe valgmuligheder, det trænger vi til på de danske detailhylder – for ja produkterne findes.