Hvem har ansvaret for en bedre fremtid?!

FREMTIDSFORKEREN.DK drives af sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal

Du kan tage kontakt via kontaktformularen, eller på telefon +45 3065 1110

Food Future

- Viden, perspektiv, debat, workshops, artikler og foredrag om fremtidens fødevarer i et lokalt og globalt perspektiv.

Mad er fundamentalt. Mennesker har altid spist, og det vil de blive ved med. Spørgsmålet er bare, hvad vi skal spise i fremtiden? Hvor, hvornår og med hvem?

–  Er der med nok til alle i verden?

– Hvem er den moderne forbruger, og hvorfor stiller hun så høje krav?

–  Skal vi alle være vegetarer?

–  Hvad har hormoner at gøre med den rigtige diæt?

–  Er økologien kommet for at blive, eller bare er det bare et forbigående modefænomen?

–  Kan økologi og GMO gå hånd i hånd?

– Ville Danmark blive rigere, hvis vi blev 100% økologisk?

– Hvornår kommer pillen mod fedme?

Spørgsmål er der mange af når det gælder fremtidens fødevarer. Kun de færreste kan og tør komme med et klart bud på fremtiden.  Det kan, og vil jeg dog gerne. For med 16 års fokus på fremtidens fødevarer og de problematikker som gør sig gældende i erhvervet er det ikke svært for mig at komme med et velkvalificeret og veldokumenteret bud på fremtidens fødevarevirkelighed.

Fremtidens fødevarebranche står foran gyldne muligheder, hvis vi kigger 10 år frem. Nye markeder byder sig til, Asien og Afrika oplever pt. vækstrater af interresante dimensioner. Nye og bedre teknologier og løsninger er på vej og vil bryde traditionelle barrierer, begrænsninger og tjene naturen. Og fremtidens forbrugere stiller højere krav til deres fødevarer som skal være sundere, sjovere og flottere og muligvis også købes gennem nye kanaler!

Kun hvis man tør ser fremtiden i øjnene, kan man være et skridt foran. Viden om fremtiden er et must for morgendages succes. Food Future bidrager med oplæg, workshop, trend-rapporter og skarpe analyser om fremtidens fødevarevirkelighed. Food Future har ikke den fulde sandhed om fremtiden, men en systematisk metode at begribe den på – og dermed få den konkretiseret. Food Future tør sætte ord på tidens dilleammer og usikkerheder – tør stille de relevante spørgsmål.

MISSION – Food Future´s mission er at sikre fødevarebranchen, og alle der arbejder med fødevarer på den ene eller anden måde  opdateret viden, skarpe indsigter og relevante nyheder om fremtidens fødevaremarked, forbrugere  samt de muligheder og trusler som følger i kølvandet af en verden i forandring – en fødevareverden i forandring
VISSION – Food Future´s vission er, at bidrage positivt i bestræbelserne mod bedre og sundere fødevarer til alle mennesker kloden rundt og det på bæredygtig vis. Samt sikre (Dansk)  fødevareindustri, store som små  en føreposition på de globale fødevaremarkeder til glæde og gavn for forbrugerne, samt ikke mindst en spændende fremtidig fødevarer- og landbrugskultur i Danmark.

 

FOOD I TIDEN
  • Fordi landbrugets primære opgave er at dække menneskets basale behov for fødevarer. Behov – der dog i 2016 handler om noget mere end blot at blive mæt. (Denne artikel er også bragt i tidskriftet Danske Mælkeproducenter i efteråret 2016) Mennesker elsker mad – særligt fedt, salt og sukker. Så selvom velmenende kræfter gerne vil have […]

  • Alverdens fødevarefolk er i disse dage samlet i Paris for at besøge verdens største fødevaremesser. Endnu engang må man slå fast, at der på vore privilegerede breddegrader ikke umiddelbart er grund til at frygte fødevaremangel. Igen i år, var der et stort udvalg af lækre sager; halve kvier såvel som økologisk cider. Kæmpe nødder, så […]

  • Netop nu fejres økologien og en flot global vækst på 11 procent i 2014. Alt mens forventningerne til opgørelsen for 2015 ikke er mindre. FOOD FUTURE er taget med Økologisk Landsforening på verdens største økomesse for at lave et trend-overview af de seneste nyheder. Men lidt reklame skal der til for messen, økologien og FOOD […]

  • Tidens food trends peger på et skift fra animalsk – vegetabilsk Er du veggi, part-timevegetarian eller flexetarian? Stadig flere forbrugere verden rundt er begyndt at skele til vegetarismen og vælge kødet og mælken fra. Ikke hver dag, ikke konsekvent, men oftere. Begreber som part-time-vegetarian og flexitarian er kommet på Wikipedia, alt mens antallet af veggi-restauranter, […]

  • På toppen af Navy Yard Brooklyn, pakhus 3 – ligger denne fantastiske have, som symbol på det moderne menneske 2015 længsel efter natur. Der er udkig over byernes by – New York. Efter laaaang cykeltur rundt på Brooklyn, hvor ensretninger, motorveje og tæt trafik  ikke lige frem gjorde missionen let, nåede jeg frem til det […]

  • De vil have bønderne tilbage Der findes mad. Og så findes der fancy food – eller, hvad vi på dansk kalder livsstilmad eller delikatesser. Lækre, forarbejdede og konceptualiserede fødevarer, som der i disse år bliver stadig flere af. På Fancy Food-showet, der løber af stablen i New York i øjeblikket, er det mest den sidste kategori, […]

  • Morgendagens fødevarer er mættet med mening, symbolik og reelle forskelle. Her følger 5 fødevare-temaer der kommer til at præge forbrugernes, og den mest fremsynende del af fødevareindustriens stræben efter fødevarer der belaster kloden mindre mod 2025. (Dette debat-indlæg er skrevet til Food Culture 29. Maj 2015) Det er gået hurtigt. I år 1800 var der 1 milliard […]

  • Fødevarer produceret med planetens velbefindende og fremtidens generationer for øje er det hotteste hotte. Overfladisk og irrelevant storytelling, romantik og snik snak gør det ikke længere. (Dette debat-indlæg er skrevet til Food Culture 26. Maj 2015) “It is a God-given right of everyone to have access to adequate food.”[1] lød det fra paven i november. […]

  •   Om økologien er LØSNINGEN for fremtidens landbrug kan være svært at svare entydigt på. Også denne sag er kompleks. Men sikkert er det, at flere forbrugere verden over kræver sundere og mere ”naturlige” fødevarer produceret med mindre miljøbelastning og større etiske hensyn til dyrevelfærd, biodiversitet, lokalitet, klima og sundhed. Netop i disse dage afholdes […]

  • NYE FORBRUGERKRAV stiller nye karv til dansk landbrug, alt mens det også giver NYE MULIGHEDER. Og personligt kunne jeg da meget godt ønske for de pressede danske mælkebønder, at de fik mere end 2-3 DKK for den øko-mælk, som jeg som forbruger giver 10 DKK kroner for oppe i Lokalbrugsen. Så hvorfor ikke hilse mere […]

  • Smørstegt sommerkål skal være Danmarks nye nationalret Danmark skal have en nationalret.  Konkurrencen er skudt i gang og kulminationen falder en dag i det mørke november. Og nej her er ikke blot tale om et smart lille PR stunt fra fødevareministerens side, selvom alt for mange har haft alt for travlt med at hakke ned […]

  • Fødevaremessen SIAL foregår netop nu i Paris, hvor mere end 150.000 gæster fra hele verden strømmer til. Og nåede du det ikke i år, eller var tiden for knap og benene for trætte til, at du kom hele vejen rundt, følger her et lille resume. Der var hverken blå høns med otte ben, chokolade uden […]

  • Fødevareminister Dan Jørgensen fortsætter sin kamp for at sætte dansk madkultur på dagsordenen og gøre vores madvaner til et diskussionsemne ude i hjemmene. Nu skal danskerne være med til at kåre en nationalret. Sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal fra Food Future, der bl.a. forsker i danskernes madvaner og fødevareforbrug, vurderer, at tankerne fra det nye […]

  • København har fået endnu et stort madmarked! I foråret åbnede der på Christiansholm også kaldet “Papirøen” et stort fødevaremarked, hvor der bliver serveret hurtigt, spændende og moderne to-go-food til få penge. Konceptet er enkelt,  man fylder en stor gammel industri-hal med små containere og fødevare-vogne, som hver især sælger forskellige typer af street food; friskpressede […]

  • Torsdagden 21. august havde Mejeri-foreningen og jeg den store fornøjelse, at have den danske presse med på en tur på sporet af en dansk klassiker, nemlig Danbo osten. Årsagen var den, at Mejeriforeningen og de danske Danbo-mejerier gerne vil vise forbrugerne, at Danbo osten også har sin berettigelse i et moderne danske køkken, hvor flere […]

  •  Hvor stort er potentialet for funktionelle fødevarer? Hvilke nye muligheder findes i lyset af den øgede digitalisering? Hvor meget mere private label? Hvordan bliver mejeriprodukter til medicin og tang til take away. Hvilken produkter efterspørger fremtidens forbrugere? Sidder du på en central position i fødevarebranchen med ansvaret for innovation, R&D eller lign. Skal du dagligt træffe […]

  • Nye kaffevaner – Nye muligheder Danmark er den 4. mest kaffedrikkende nation i verden. En gennemsnitlig dansker drikker 3-4 kopper kaffe dagligt. Men hvor filterkaffen ellers har været poplær de sidste årtier er det tydeligt, at nye kaffevaner er på vej ind. En mindre undersøgelse fra 2011 viser, at 38%  foretrækker filterkaffe, 28% foretrækker pulverkaffe, […]

  • Udbuddet af lækkert mad i Danmark er eksploderet de seneste år. Har du penge, så kan du får. Specielt i København, men resten af landet kommer efter det, er der opstået en urban madkultur, som får stadig flere til at droppe den evige pligt,  den daglige madlavning. Her er tale om en frisættelse af dimensioner […]

  •  Grønkåls-chips, raw-chocolate eller raw-rabarber-kugle-konfekt. Overtrukne græskarkerner eller hvad med fuldkornspasta af en-korn? Danske frilandsgæs, Baobab super foods og veganer-venlig slik og ikke at forglemme slow-juicers, melkværne eller Dehydratorer?  Biofach bød igen i år på masser af nyheder, høje idealer og lækre produkter til fremtidens sundere diæt.   Op mod 42.000 mennesker fra hele verden strømmer i […]

  • Kritiske kinesiske forbrugere betaler gerne op til 10-dobbelt pris for økologiske fødevarer. Kom med på besøg på en øko-farm uden for Shanghai.   En halv times kørsel fra Shanghais Pudong lufthavn, midt i et tidligere industrikvarter ligger Tony’s Farm. Et moderne økologisk gartneri. Området er ikke særligt smukt, ikke særlig grønt og ikke særlig naturligt. […]

  • Netop hjemvendt efter en spændende tur til Kina, – Beijing og Shanghai. Anledningen var et besøg på FHC-China, en af Kinas største fødevaremesser. Uha der er mange mennesker i Kina, virkelig mange. Interessante ting at spise, biller, testikler, slanger og mærkelig frugter. Masser af larmede legetøj som flyver rundt i luften med blinkende neonlys i […]

  • ”The business of business is business”. Milton Friedman 1912-2006, økonom og Nobelpristager. Ovenstående citat hørte jeg første gang på L&F vækstkonference i Aarhus for et par uger siden, hvor snakken gik på landbrugets rolle i forhold til det omkringliggende samfund. Men er The business of business just business? Og gælder det også, når det handler om det […]

  • LAGUNA BLANCA er en virkelig vision for et fremtidigt bæredygtigt og smukt landbrug. Et allerede realiseret projekt. Et fantastisk og interessant eksempel i kampen for at sikre fremtidens generationer en sund og bæredygtig planet.  Et eksempel med tanke for biodiversitet, Wild-life og lokal landbrugskultur. Se en film om Laguna Blanca her. LAGUNA BLANCA Langs Paraná floden i […]

  • – Det urbane og globale to go-køkken udfordrer den daglige madlavning  Amerikanerne er vilde med det. Asiaterne gør det også, og alle vi andre følger trop. Det handler om take away. God og sund take away. Take away, som man kan opleve den i London og New York.  15% af alle danskere spiser take away […]

  • –       Gyldne muligheder for dansk landbrug eller global katastrofe?  Alt mens antallet af mennesker på kloden vokser – forandre resten af verden sig også. Det gælder ikke mindst folks fødevarepræferencer, landbrugets produktionsmuligheder og tidens værdier. Er du i fødevarebranchen , er du næppe i tvivl. Vi bliver 9 milliarder mennesker i 2050. Ikke 8 milliarder […]

  • YES But, from a world point of view, maybe it is better to stop the population growth, that finding solutions to feet even more people? It is important to state, that it is not only the number of people changing toward 2o50. Many other variables change too. The way we live, the needs we have, […]

  •   Sig mig, hvad du spiser, så skal jeg sige dig, hvad du er? (Brillant Savarin 1825) Krigen raser. Krigen om maden.  Den rigtige eller forkerte mad. Den sunde eller usunde mad. Den gode eller onde mad? Maden er ikke neutral – og den bliver langt mindre neutral i fremtiden. Priskrigen fortsætter ufortrødent. Pølsen skal […]

  • Der bliver længere mellem ostemadderne i Danmark  – Nye spisevaner presser danske klassikere (Artiklen har også været bragt i FoodCulture 4. Juni 2013) Mad er kultur og kultur ændrer sig ikke fra det ene øjeblik til det andet. Livretten: Stegt flæsk med persillesovs bliver altså ikke over night til bygottomed svampe og koriander. Og frygt ikke, […]

  • Insekter er super sunde. 100 gram fårekyllinger indeholder fx kun 121 kalorier og kun 49,5 % af dem kommer fra fedt. Der er  12,9 gram protein. Der findes tæt på 1500 typer af spiselige insekter. FAO peger på insekter som en nødvendig fremtidig kilde til protein, når nu meget tyder på, at kød-indtaget skal reduceres. Det […]

  • I årtier har usund kost fået skylden for den skrantende folkesundhed. Men er der ikke andre faktorer, som i højere grad udgør kernen i sundhedsproblematikken? Hvad er sundhed? Det er næppe gået nogens næse forbi, at der de sidste 10 år har været fokus på sundhed. Eller mere præcist: Fokus på den manglende sundhed. Alt […]

  • Børn efterspørger i stigende grad fødevarer som direkte henvender sig til dem. Altså fødevarer udviklet netop til dem og deres behov. Fødevarer der taler deres sprog, og ikke bare er det samme kedelige mad som det de voksne spiser. (En kortere udgave af denne artikel var bragt i Food-Supply 20.marts 2013) NEJ, NEJ, NEJ – […]

  • Food Future er blevet bedt om at stå i spidsen for en innovations-workshop med fokus på børn og fuldkorn. Udgangspunktet er, at kunden  i dag har et godt og succesfuldt sortiment af fuldkornsprodukter med stigende efterspørgsel. Men da deres produkter også er populære blandt børn vil virksomheden med udgangspunkt i den nuværende produktportefølje, gerne komme […]

  • (Klummen er også bragt i Food-Culture 22. januar 2013) Mini food trends i 2013 I sidste uge var der fokus på Food Mega-Trends. I denne uge er der fokus på de mere modeprægede tendenser – up-comming fænomener. Det der i dag er at se blandt ”first movers” altså dem, der er med på noderne” – altså ikke […]

  • (Klummen er også bragt i Food-Culture 15. januar 2013) Verden er i konstant forandring. Vil man have succes, gælder det om at turde navigere i en usikker verden. Erfaring er ikke uvæsentligt, men erfaring kan ikke stå alene i en tid, hvor forandringer sker hurtigere, og kompleksiteten er stigende. Det er svært at navigere i […]

  • Salget af kokosnødder er eksploderet de seneste år, og flere kokos-eksporterende lande melder om mangel på kokosnødder. Kokosvand, kokosmælk, kokosolie og kokossukker er blandt de populære produkter. Kokospalmen og kokosnødden har meget at byde på, når det handler om jagten på den ultimative sundhed og skønhed. Kokosnødden kan nemlig sagtens kategoriseres som superfood og har i […]

  • Muligheder i krisetider – velkommen 2013 Krise eller ej, der er maser af positive vinde når det handler om fødevarer i DANMARK.  (En kortere version af denne artikel kan læses på Food Culture 8. januar) Velkommen 2013! Velkommen til pessimisme og krisen der fortsætter. 2013 er kun 7 dage gammelt og i selv samme syv […]

Food - Temaer
  • Fødevareforbrugeren

  • Bæredygtighed

  • Food Design

  • Food Trends 2020

  • Sundhed

  • Fremtidens Landbrug

  • Økologi

SAGT
  • “Kvalitet er ikke noget man får, det er noget man vælger”

    (IRMA-Reklame)

  • “”Du blir hvad du spiser”, mad skal derfor ikke kun forstås i forhold til fedme og sundhed, men i høj grad også i forhold til værdier, holdninger og social status.”

    (Sociolog og FremtidsforskerBirthe Linddal)

  • “Kalorier er små dyr der kommer og spiser dit tøj om natten.”

    (ukendt)

  • “Food touch everything important to people: it marks social differences and strengthens social bonds. But food can signify very different things from table to table.

    "

  • "I am a robot."

    (Robot)