Hvem har ansvaret for en bedre fremtid?!

FREMTIDSFORKEREN.DK drives af sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal

Du kan tage kontakt via kontaktformularen, eller på telefon +45 3065 1110

Årets SIAL i Paris. En af verdens største fødevaremesser, havde igen masser af nyheder på programmet. Og alt mens man går rundt og lader sig inspirere og suger de tusinder af indtryk til sig. Må man konstatere, at det godt kan være, at vi herhjemme ser os selv som en stolt fødevarenation, men vi er bestemt ikke alene. Der er mange andre om buddet, når det gælder gunsten hos fremtidens fødevarekunder. Mange andre nationer og firmaer, med flotte koncepter, målrettede kampagner, nye produkt-innovationer og basale råvarer, som jo stadig udgør en stor del af verdenshandlen med fødevarer, var at finde på messen. Alle med et mål for øje, at blive leverandører af fremtidens fødevarer.  Specielt de Syd-Amerikanske lande havde nogle meget flotte pavilloner. Jeg har komprimeret de to dages indtryk ned til en række overskrifter og hæftet nogle billeder på, for at give et lille indtryk af SIAL 2012. Det gælder om at være beredt på morgendagens marked, fremtidens efterspørgsel  og  fremtidens fødevarevirkelighed.

TEMAER 2012

Energi-Drik 

SIAL 2012

 – Et enormt udvalg. Flotte, Festlige og Farverige koncepter. Et marked i hastig udvikling. Og i en verden, hvor flere gerne vil præstere, er energi-drikken nok kommet for at blive. Og ja der var også energi-drik til børn, der er det dog nok værd at overveje, hvornår det er hensigtsmæssigt at servere den for de små.

Super Foods 

SIAL 2012

– Sundhed er stadig et MUST og sundheden fyldte meget på SIAL. Specielt den hellige form for sundhed, hvor vejen til et sundt liv kun kan gå via det “naturlige”, rene og uforarbejdede, Giv dig selv et boost med koncentreret super food. Tørrede bær, pulvariserede bær, koncentreret saft i shoots, brain food, nødder og olier. Og verdens første beauty drik The low calorie beauty drink with the taste of reed power berries for delicious beauty care and anti-ageningOCÒOTheBeautyDrink

Bær 

(Granatæbler, Acai, Aronia, Tranebærblå, Blåbær, Goji, Jordbær, Hindbær, Ribs etc.) – Bær i alle afskygninger. Specielt dem der er rige på antioxidanter er populære. Og bær fås i dag i alle afskygninger, sorter og forarbejdninger. Pulvariserede, tørrede, frysetørret, frosne, pressede, etc.. Forarbejdet i forskellige varianter så forbrugerne kan få nem adgang til sundheden og de mange vitaminer på en let og convinient facon. Se mere 42-Ginseng

Functional Food – Vitamin-beriget drik og slik 

SIAL 2012SIAL 2012

– Det er muligt, at vi her i Nord-Europa har visse aversioner mod berigede fødevarer. Men dem har de ikke i østeuropa, hvorfra der var flere farverige og velsmagende bud på vitamin slik, slikkepinde, pastelfarvede pastiller og brusetabletter med citronsmag og C-vitaminer. Se mere JAKE

Målrettet børn 

– Der er fokus på målgruppen børn. Et utal af koncepter tager fremtidens målgruppe seriøst, det gælder om at blive et love-brand fra forbrugeres første færd. Og der var mange bud på fødevarer målrettet børn, sjove, farverige, vel-designede produkter og koncepter til børn. Børn skal ikke længere “nøjes” med det de voksne får. Det være sig øko-müsli til børn, babymos af frisk frugt og grøntsager, vitamin slik, farverig ginseng gelé til de mindste, power-drinks til børn og ikke at forglemme I det hele taget var der også mange produkter når det kom til kage-pyntkagekit med diverse pynt til den kreative sjæl. Og ja så var der kildevand til børn i farvede plastflasker formet som bamser, et græsk produkt, der efter sigende skulle få børn til at blive gladere for at drikke vand. (5% vand (produkt) 95% livsstil)

Soft Drinks 

– Vitamin-drik, Energi-drik, Smoothies, 100% Pure -Nature, Coconut-Water, Aloe-Vera to drink, Coco-Ice-Café. Utoligt som den kategori har vokseværk i disse år, og der spares ikke på krudtet når det gælder skarpe koncepter, farver, designs, visualitet, fede pay-offs. Og ja egentlig er der jo blot tale om saftevand, juice og kaffe på nye måder. Men tilført livsstil, gode smage og måske lidt sundhed er der kunder der venter og er villig til at betale. Spurgte man på standende ville de fleste  1/2 liters ligger på omkring 1-2 € i butikkerne, det gælder dog desværre nok ikke i Danmark. En anden tanke der slog mig, er hvorfor der stadig er så lille variation i udbudet af soft-drink i butikker herhjemme og fx også i Frankring, når der nu faktisk er så mange mulige alternativer. En af de mest spektakulærer drinks, varCoco Café A bold new beverage mixes coconut water and coffee to brilliant endsCOCO CAFE  Coco Café

Smukke emballager – Æstetikken i top

 – Ingen tvivl når man kigger på emballagerne på åretes SIAL. Mad er i den grad blevet livsstil og vil man ramme fremtidens forbrugere, skal der tænkes i smukke og æstetiske koncepter der signalere friskhed, autenticitet, renhed og ikke mindst tidsånd 2013 og frem. Et hav af lækre designs kunne man se messen rundt. Specielt i området for soft-drinks og energi-drik må man sige wauuwwww og ærgre sig en smule over, at Danmark som ellers er en kendt design-nation ikke for alvor har taget tendens  til sig, og der derfor stadig er langt imellem de smukke emballager på de danske hylder. Men mon ikke det kommer?

100% Natur – 

Uforarbejdede sunde naturlige produkter er populære i tiden, og også på SIAL. Frugt juice, Smoothies, Nødder, Olier, Kokosmælk, frysetørrede frugter og “naturlig” slik var der masser af. Naturen er stadig på mode og mere end det naturen er basal, derfor taler den til de moderne forbrugere. Og direktøren for ANGEL CAMACHO, en stor olivenolie producent i Spanien, som jeg havde fornøjelsen af at sidde ved siden af på en 3 timers bustur ind til Paris en aften, understregede kraftigt, at 100% naturlig var et must og et stort og voksende fokus hos de fleste af hans kunder verden rundt. Han var ikke i tvivl, det er den vej det går.

Sukker (Et alternativ)

 Vi skal spise mindre sukker, men vi kan ikke undvære den søde smag.  Stevia, Agave-sirup.

Og ja der var meget mere at se på SIAL, kontakt mig for mere info.