Hvem har ansvaret for en bedre fremtid?!

FREMTIDSFORKEREN.DK drives af sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal

Du kan tage kontakt via kontaktformularen, eller på telefon +45 3065 1110

– Det urbane og globale to go-køkken udfordrer den daglige madlavning

 Amerikanerne er vilde med det. Asiaterne gør det også, og alle vi andre følger trop. Det handler om take away. God og sund take away. Take away, som man kan opleve den i London og New York.

 15% af alle danskere spiser take away ugentligt, mens 21% af de unge (15-34 år) spiser det flere gange ugentligt. Just Eat bragte sidste år knap 12 millioner kuverter ud til danskerne. Der er ingen tvivl. Stadig flere danskere efterspørger god take away, også uden for København K.

Chicken Masala, Hjemmelavet luksus-burger, Fish´n Chips, Miso-suppe,  Hot-pots med nudler, Beuf bearnaise, Lam i karry, Pulled Pork Coriander-wrap, Coleslaw,  Raw-food, Smørebrød, Smoothie, Wok,  Pasta, Detox-juice, Cup-cake, Cheese-cake, Supper, Salater – og endnu flere salater. Ikke at forglemme Sushi, Pizza og Sandwich.  Eller hvad med Havregrød, og en Latte to go til at starte dagen på?

Lyder det lækkert – nemt og bekvemt – så glæd dig. De nævnte retter er blot et lille udpluk af alle de to go-herligheder, som kendetegner det, man med rette kan kalde et ”nyt” urbant og globalt to go-køkken. Et køkken som tilbyder mad her og nu – 24-7.

Urban, global kitchen – to go

Vi kender det specielt fra London og New York, hvor man som besøgende slet ikke har tid og sult nok, til at få afprøvet alle de fede koncepter, cafeer og restauranter, der byder sig til. Heldigvis er København ved at komme godt efter det, om end der stadig er langt til New Yorks enorme udbud, og ikke mindst New Yorks venlige priser.

Her er tale om et globalt og urbant to go-køkken, der med rod i alverdens forskellige nationaliteter, råvarer, og smage efterhånden har fået sit eget liv på tværs af verdens storbyer, kulturer og spisevaner. Et spændende liv, der med sin egen stil, byder på masser af nye mad-løsninger, kreativitet, livstils-lækkerhed og moderne forbrugere, der sultent kvitterer med stigende efterspørgsel. Her er tale om et køkken i gadeplan målrettet den moderne verdens travle liv, hvor mange er på farten og færre kan – og vil – lave mad.  Tiden er knap i år 2013. Tid er penge.

 Nye former for take away

Hvor take-away tidligere var ensbetydende med grill-mad, pizza og burgere, er moderne to go food sundere og mere delikat. Travle forbrugere efterspøger alsidig og lækker take away, der lever op til tidens normer om god ernæring. Take away i praktisk og cool emballage til at ta´ med hjem, spise på gaden, på jobbet eller på vej. Og det, vel at mærke uden, at det skal koste en bondegård. Take away der – ABRAKADABRA – VUPTI – stiller sulten uden anden indsats end et tryk på en APP, et opkald eller en svingtur med visa-kortet. Devisen er klar. Det skal være nemt og bekvemt.

Tendensen går mod flere konceptualiserede restauranter og cafeer, hvor netop to go er en del af konceptet. Koncepter der i stigende grad målrettes særlige forbrugergrupper, situationer, værdisæt og lokale særegenheder. Der skal være noget for børn, low-carb fanatikere og dem der er kræsne. Som i den øvrige del af den moderne spisekultur, er der også her kommet mere fokus på værdier, som bæredygtighed, økologi og dyrevelfærd. To go kunder går også op i food-miles, kaffe-bøndernes vilkår og koens glade liv på græs.

Moderne take away skal helst være så tæt på ”hjemmelavet”,  ”autentisk” og ”original” som muligt. Man vil gerne føle sig bare en lille smule personligt forkælet. Mad er jo mere end energi. Det er det daglige måltid man taler om – dagens højdepunkt – hvorom man stadig mødes, socialiserer og deler hverdagens glæder og bekymringer.

Fremtidens måltider fremstilles ofte andre steder end hjemme. Moderne forbrugere vil have mere take away. Et friskt bud fra fremtidsforskeren lyder på en fordobling af take away markedet frem mod 2020. Altså såfremt et lækkert, alsidigt og sundt udbud er til stede.