Hvem har ansvaret for en bedre fremtid?!

FREMTIDSFORKEREN.DK drives af sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal

Du kan tage kontakt via kontaktformularen, eller på telefon +45 3065 1110

– NÅR MADEN SERVERES DIGITALT

 Hvis ikke du er på nettet, eksisterer du ikke! Det gælder også for dem der laver mad.

Global fødevarekoncern – eller lokalt pizzeria ! Du skal være synlig og søgbar på nettet.

Dansk Fødevareforum sætter fokus på den digitale udvikling, og hvilken indflydelse den har på folks daglige fødevareforbrug.

PROGRAM

Tid: 27. November fra 9.30-16.00

Sted: Marketenderiet, Gammel Køge Landevej 22, 2500 Valby

9.00 – Ankomst – Varm friskbrygget Lantz Estate Kenya kaffe af bedste kvalitet venter på kaffetørstige sjæle, og mon ikke også der er hjemmebag på bordet.

9.30  – Velkommen til dagens program – Introduktion til dagens tema. Når maden serveres digitalt! Muligheder og trusler mod 2020 v. Fremtidsforsker og mødeleder Birthe Linddal. FoodFuture.dk

9.50 – I fremtiden køber vi mad online – sidste nyt fra London v. Ian Jindal ejer og grundlægger af Internet- retailing i London.

10.40 – Diskussion

10.50 – Pause

11.10 – Brød og skuespil – Om trends, tendenser og best practice inden for digital mediering af mad og brands. v. Morten Gade head of digital, Kontrapunkt.

11.50 – JUST-EAT – fra lokal pioner til global madleverandør v. Casper Vestereng, online-manager og anti-cooking activist hos JUST-EAT Danmark

12.20 – FROKOST – 6 delikate små retter venter Marketenderiets fantastiske køkken serverer

13.20 – “Social Retail”- How retail is getting back to society. – Last digital news from Berlin v. Christian Heltmeyer, grundlægger af internet-supermarkedet www.Allyouneed.com & præsident for BVLO (Bundesverband Lebensmittel-¬‐Onlinehandel bvlo)

14.00-  Diskussion

14.10 – Karolines Køkken – Nok Danmarks mest succesfulde mad-site. v. Tove Færch, Leder af Karolines Køkken, Arla Foods.

14.40 – Kaffepause

15.05 – Er madbloggen kommet for at blive? – v. Rasmus Holmgård, Mad+Medier.

15.45 Diskussion og afslutning

16.00 Tak for i dag og på gensyn i fremtiden

BAGGRUND for konferencen

 – NÅR MADEN SERVERES DIGITALT

 Hvis ikke du er på nettet, eksisterer du ikke! Det gælder også for dem der laver mad. Global fødevarekoncern – eller lokalt pizzeria ! Du skal være synlig og søgbar på nettet.

 Stadig mere mad serveres nu online! Moderne forbrugere er nemlig vilde med den digitale verdens mange muligheder. Konstant logger flere på. Døgnet rundt surfes der på nettet. Og endnu flere forbrugere trykker godkendt på endnu en digital ordre.

Vi står midt i en udvikling af dimensioner, for detailhandlen er der nærmest tale om en revolution. For den moderne forbrugers præferencer, og indkøbsvaner forandrer sig i den grad i takt med udviklingen – også når det gælder fødevarer.

Verden rundt vælger stadig flere forbrugere nemlig at købe maden online, hvad end det er i et e-supermarked, hos en lokal sushibar eller det drejer sig om en kop friskbrygget kaffe to go. Alt mens madopskrifterne hentes på de lækreste sites, indkøbssedlen udfyldes på den app med den bedste  funktionalitet og foodies (mad entusiaster) verden over mødes på bloggen, hvor de poster lækre retter, favoritprodukter, giver gode råd og får nye trends til at krydse verdenshavene på split-sekunder

Dansk Fødevareforum sætter fokus på den digitale udvikling, og hvilken indflydelse den har på folks daglige fødevareforbrug.

Kom og få et overblik over, hvilke mange muligheder den digitale verden byder på i fødevaresammenhænge mod 2020.

–       Bliv opdateret på de seneste trends og tendenser

–       Få et indblik i den ”digitale” kundes præferencer

–       Se gode cases, som kan tjene til inspiration

–       Få konkrete redskaber til, hvordan I kan blive synlige og søgbare på nettet

–       Mød andre med samme udfordringer

–       Og hør samtlige oplægsholderes bud på, hvilken indflydelse de nye digitale forbrugesvaner vil få for fremtidens fødevareforbrug?

OPLÆGSHOLDERE

Ian Jindal er grundlægger og ejer af firmaet Internet-retailing i London, et konsulenthus og et magasin med fokus på den voksende e-handel verden rundt, http://interetretailing.net/. Ian er er en af dem, der ved allermest når det handler om den voksende e-handel og brugen af de ”nye” digitale medier i forbrugersammenhænge. Ian har fingere på pulsen og deler gerne ud af erfaringer fra de mange projekter og eksempler han kender. Derudover er han samtidig en inspirerende og underholdene oplægsholder. Ved denne konference fokuserer han primært på food, og han har lovet at sætte spot på Waitrose, som han kender rigtig godt.

 Christian Heltmeyer grundlægger af net-supermarkedet www.allyouneed.com som ligger i Berlin. Derudover er Christian også præsident for en forening for alle online-supermarkeder på det tyske marked. Christian vil fortælle om Allyouneeds erfaringer med at sælge food på nettet, samt redegøre for sidste nyt i Tyskland når det handler om food på de digitale platforme.

 

Birthe Linddal, sociolog og fremtidsforsker og indehaver af det ny-startede firma www.foodfuture.dk Birthe har gennem de sidste 12 år arbejdet intensivt med fremtidsforskning og mere specifikt fremtidens fødevarer. Birthe er en kendt oplægsholder i fødevaresammenhænge og har gennem tiden holdt en lang række foredrag, workshops og trend-seminar om fremtidens fødevarer såvel I Danmark som I udlandet. Birthe vil indlede dagens tema og resten af dagen føre deltagerne gennem dagens program som mødeleder.

Morten Gade er head of digital hos Kontrapunkt, et af landets største design- og brandingbureauer. Tidligere bl.a. digital chef hos FDB og medstifter af københavnerguiden MitKBH. Morten giver et bud på den digitale verdens mange muligheder pt.

 Casper Vestereng, online editor og anti-cooking activist hos JUST-EAT i Danmarkhvor han blandt andet er ansvarlig for de sociale medier, PR og nyhedsbreve. Han har erfaring fra andre onlinevirksomheder og med journalistik på både TV, web og avis. JUST EAT leverer cirka én million måltider i Danmark, hver eneste måned. Det er alle typer take away, men volumen ligger stadig i pizza og til dels sushi. JUST EAT har haft succes, fordi de tidligt fandt ud af, at det betaler sig at holde kunden i hånden gennem hele købsprocessen – også allerede inden kunden klikker ind på hjemmesiden. Den dansk-startede virksomhed er nu blevet global og opererer i 13 lande. Hør Casper redegøre for en virksomhed som i den grad vokser i takt med den digitale udvikling og høster frugterne af et marked i udvikling.

 Tove Færch, Arla Foods har siden 1993 været leder af,  og levet i og med “hele” Danmarks køkken – Karolines Køkken. Tove har på flot vis ført Karolines køkken ind i det nye årtusind på et marked i konstant udvikling, med nye forbrugere og nye generationer i køkkenerne. Karolines Køkken har udgivet en lang række “kogehæfter” og i år 2012 – i anledning af sit 50 års jubilæum udkom så den første egentlige bogAlle Tiders Karoline, en bog fuld af opskrifter, nostalgi og historiske anekdoter. Tove var med til at starte Karolines Køkkens første hjemmeside og er en af Arlas pionerer både i forhold til at blogge og til at “facebooke”  – og hun elsker kommunikation, både live og on-line.

Rasmus Holmgård har siden 2004 været selvstændig madskribent, vinanmelder, underviser og rådgiver, og han skrev sin første blog om vin og mad på Berlingske Business.dk i 2006. I 2011 var han med til at stifte netværket mad+medier, hvis formål er at højne kvaliteten af kommunikation om mad på dansk. Forløberen til mad+medier var eventen Madbloggersymposium, som i 2010 samlede 84 af Danmarks mest populære og engagerede madbloggere.