Hvem har ansvaret for en bedre fremtid?!

FREMTIDSFORKEREN.DK drives af sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal

Du kan tage kontakt via kontaktformularen, eller på telefon +45 3065 1110

(Klummen er også bragt i Food-Culture 15. januar 2013)

Verden er i konstant forandring. Vil man have succes, gælder det om at turde navigere i en usikker verden. Erfaring er ikke uvæsentligt, men erfaring kan ikke stå alene i en tid, hvor forandringer sker hurtigere, og kompleksiteten er stigende.

Det er svært at navigere i en usikker verden for det indebærer, at man skal forholde sig til det usikre og turde vælge til og fra på et ofte usikkert grundlag. Og netop derfor, er der et stigende behov for at systematisere den mulige fremtid, så den bliver mere håndgribelig.

Det handler om at få nogle sammenfattende, veldokumenterede og ikke-tilfældige pejlemærker at navigere efter for at træffe de rigtige beslutninger for fremtiden.

Og så er vi fremme ved dagens overskrift: Mega-food-trends i 2013. Men inden jeg afslører dem, skal vi se nærmere på begrebet trend.

Hvad er en trend?
Begrebet trend dækker over en udviklingsretning. En trend er altså endnu ikke massemarked og endnu ikke noget, man nødvendigvis kan møde i Nr. Snede eller aflæse i årsregnskabet.

Der er tale om et up-coming fænomen, som er mest udbredt hos dem, man kan kalde ”first movers” altså dem, der er med på noderne”. Mange trends rammer aldrig massemarkedet, men forsvinder igen eller forbliver et niche-fænomen for en særlig gruppe.

Begrebet ”megatrend” dækker derimod over en langt mere omsiggribende samfundstendens, der i mere eller mindre grad får indflydelse på alle menneskers liv. En mega rend kan altså også observeres i Nr. Snede, ellers er det ikke en mega trend. Megatrends strækker sig ofte over årtier, eller i særlige tilfælde, århundreder.

2013 mega food-trends
Og hvilke trends gør sig så gældende, hvis vi kigger på fødevarebranchen 2013 med blikket rettet mod 2020?

Er der overhovedet noget nyt under solen? Eller blot gammel vin på nye flasker? Bedøm selv.  Her et udvalg af nogle af de mest markante ”food-mega-trends”.

Jagten på sundheden
Sundhed og jagten på mere af den, er stadig en driver, som har afgørende betydning på fødevaremarkedet. Og nej sundhed er ikke det samme som få kalorier. Sundhed anno 2013 kan sagtens have mange kalorier. Det handler om madens gode  og sundhedsfremmede egenskaber.

Dernæst er der heller ingen tvivl om, at væksten i food service-sektoren, altså mad lavet uden for privaten, er en udvikling som pt. ændrer den daglige måltidskultur markant. Folk har ikke tid, og kan ikke selv lave mad, hvilket kaster masser af produkter, restauranter, koncepter og deslige af sig. Faktisk er det netop i food service-sektoren, kantiner, restauranter, etc., at man i disse år oplever en stor og positiv udvikling, der gør en forskel.

Prisfokus
Prisen er stadig den absolut mest afgørende faktor, når det handler om valget af fødevarer. Men det store fokus på pris handler ikke kun om, at alt skal være billigt.

Nej, det handler også om, at man gerne vil have ”value for money”. Altså gode varer til gode priser, og her er volumen ofte afgørende. Måske en gylden mulighed for nogle af de dyre nicheprodukter, som jo kunne blive meget billigere, hvis bare der røg flere over disken?

Mere naturlighed i produkterne
Naturen og ”naturligheden” er stadig et afgørende argument, når det handler om fødevarer. Forbrugerne vil gerne have ”naturlige” fødevarer med minimal forarbejdning og helst så rene så mulige (på engelsk pure).

Økologisk eller ej! Naturen og det ”naturlige” er stadig et vigtigt parameter, når det handler om mad, innovation, nye produktionsmetoder og koncepter etc.

LÆS OGSÅ: Se de nyeste tendenser fra SIAL-messen

To go-kulturen vokser
Stadig mere mad spises lige nu og her, på vejen eller tages med hjem. To go-kulturen er en del af den moderne urbane kultur, hvor man konstant er på vej fysisk som mentalt. Alt skal helst være inde for rækkevidde, og folk vil gerne kunne spise, hvor de vil, når de vil, og hvad de vil.

I de næste par år vil vi se, at to go-tendenserne flytter med hjem i privaten, hvor f.eks. ”coffee to go” også brygges i hjemmet og tages med videre i emballager, som kan bortskaffes.

Æstetik fylder mere end smag
Mad er moderne og en af de afgørende grunde til, at maden er blevet så cool er, at den pr. natur er meget smuk, og derfor også oplagt at dyrke og iscenesætte æstetisk. Og netop æstetik og design er to begreber, som i den grad definerer den tid, vi lever i.

Det gælder også maden og den måde, vi iscenesætter moderne madkultur på. Det er nok ikke alle, der vil indrømme det, men tidens madkultur er i lige så høj grad æstetik, som det er produkt og smag.